Elak payudara membengkak


Soalan:
Apa yang patut saya lakukan jika puting payudara saya leper atau tenggelam? Jadi bayi tidak mahu menyusu. Akibatnya payudara saya membengkak, keras dan menyakitkan. Terdapat juga ketulan kecil, keras dan menyakitkan pada payudara. Apakah punca perkara ini berlaku?
Selain itu, bolehkah saya kembali menyusukan bayi selepas berhenti berbuat demikian untuk satu tempoh tertentu dan memberinya minum susu formula?
- Jasmin, Machang, Kelantan.

Jawapan:
Bermula daripada penyusuan kali pertama, galakkan bayi untuk memasukkan sebahagian besar mulutnya ke dalam payudara anda. Tarik keluar puting anda sebelum mula menyusukan bayi dengan merangsangnya, menarik areola atau menggunakan pengepam payudara.
Payudara bengkak memang perkara yang biasa berlaku dua hingga empat hari selepas bersalin. Ini menandakan susu tidak mengalir keluar dengan betul. Bagi mengatasi masalah ini, susukan bayi secara kerap dan gunakan jaram panas atau suam ke atas payudara anda. Jika payudara masih berasa keras, perah sedikit susu sebelum dan selepas menyusukan bayi. Namun, usah bazirkan susu ini. Anda boleh menyimpannya untuk diberikan kepada bayi dalam tempoh 24 hingga 48 jam.
Puting payudara rasa pedih mungkin disebabkan oleh posisi penyusuan yang tidak betul, jangkitan kulat kandida, penggunaan pengepam payudara secara tidak betul dan sebagainya. Untuk mendapat kepastian, bertanyalah kepada doktor atau dapatkan bantuan daripada kumpulan sokongan laktasi di hospital yang berdekatan. Pada penyusuan yang berikutnya, pastikan posisi yang betul dan pastikan bayi menghisap puting dan areola dengan betul. Mulakan penyusuan pada puting yang kurang rasa pedih. Pakai pakaian yang longgar untuk memberi ruang kepada puting terdedah kepada udara dan melegakan rasa pedih.
Tukar pelapik coli secara kerap dan gunakan pelindung puting untuk mengelak puting daripada bergesel dengan pakaian. Oleh kerana puting anda terlalu sensitif pada waktu ini, elakkan daripada menggunakan sabun, krim atau losyen ke atas puting. Sebaliknya, sapukan sedikit perahan susu ke atas puting untuk membantu menyembuhkannya.
Ketulan kecil pada payudara adalah disebabkan salah satu salur susu anda tersumbat. Apa yang boleh anda lakukan ialah mengurut secara perlahan-lahan ketulan tersebut ke bawah mengarah ke puting sebelum dan ketika penyusuan. Letakkan tuala lembap, hangat ke kawasan tersebut sebelum menyusukan bayi. Jika anda memerah susu, elakkan daripada menekan tisu-tisu payudara terlalu kuat. Juga pastikan anda tidak memakai coli yang terlalu ketat.
Usah risau kerana ketumpahan susu antara waktu menyusu menandakan anda mempunyai bekalan susu yang baik. Yang lebih baiknya, ketumpahan susu dapat mengelakkan bengkak payu dara. Ya, anda boleh. Sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap payu dara untuk merangsang penghasilan susu. Lakukannya dengan sabar selama beberapa hari dan anda akan dapati payudara anda akan mula menghasilkan susu. Doktor anda juga boleh memberi beberapa preskripsi ubat dan mencadangkan makanan untuk merangsang penghasilan susu.

Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20141005/kn_01/Elak-payudara-membengkak#ixzz3FKWpH2vD © Utusan Melayu (M) Bhd



Sekian sahaja perkongsian untuk kali ini. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat ibu dan si bayi.

Jika anda memerlukan peralatan penyusuan, kami sedia membantu. Jemput ke kedai online kami di ->> www.mothersfirstchoice.com

ATAU 

Kedai fizikal kami di:






Mothers First Choice (MFC) ialah pembekal produk penyusuan susu ibu terunggul di Malaysia.  MFC juga menyediakan khidmat nasihat dan kaunseling serta bimbingan kepada ibu-ibu yang menghadapi masalah dalam proses penyusuan termasuk dalam aspek pemiilihan jenis pam susu yang sesuai.